Wat is een roetfilter?

Wat doet een roetfilter?

Een roetfilter bestaat uit een poreuze wand die de uitlaatgassen doorlaat en de roetdeeltjes tegenhoudt. Doordat de roetdeeltjes op de wand van het filter achterblijven, stoot een dieselauto met roetfilter minder schadelijke stoffen uit, waardoor de lucht minder verontreinigt. De filter zit in een metalen omhulsel en kan relatief eenvoudig worden gemonteerd.

Het verschil tussen een half-open en een gesloten roetfilter

Er bestaan twee soorten roetfilters: gesloten en half-open roetfilters.
Gesloten roetfilters worden op nieuwe wagens geplaatst en houden meer dan 90% van de roetuitstoot tegen. Het is dus belangrijk om meteen bij aankoop van een diesel te kiezen voor een diesel die is uitgerust met een roetfilter!
Een gesloten roetfilter kan u NIET achteraf op uw wagen laten installeren.
Hiervoor bestaat er een half-open roetfilter. Deze half-open roetfilter houdt 30% tot 50% van de roetuitstoot tegen. Niet elke dieselwagen kan met zo'n roetfilter worden uitgerust. Via de rubriek ‘Kies de juiste roetfilter’ kan u nagaan welke roetfilter geschikt is voor uw wagen.

Wat gebeurt er met het roet als de filter bijna vol is?

Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen. Autogebruikers die voornamelijk korte afstanden afleggen, kiezen best een benzine- of lpg-wagen. Een roetfilter werkt immers niet optimaal bij korte afstanden waarover je geen hoge snelheden kunt maken.

Contacteer ons

Voor al je vragen  kan je terecht bij de Vlaamse infolijn: