Vorming ‘Je eigen (school)omgeving als lesmateriaal rond klimaatverandering’

Inhoud

Tijdens deze vorming maak je kennis met de methodiek van de onderzoekswandeling rond het thema ‘klimaatverandering’.

Leerlingen gaan op stap in de (school)omgeving en bestuderen en inventariseren de omgeving in kader van de klimaatverandering aan de hand van inspirerende onderzoeksvragen en opdrachten. Oorzaken, gevolgen en oplossingen van klimaatverandering komen aan bod.

Leerlingen onderzoeken lokaal en leren zich vragen stellen over de manier waarop mens en omgeving zich verhoudt. Ze worden uitgedaagd om de kwestie te bekijken vanuit verschillende perspectieven. De focus ligt op onderzoekend leren, systeemdenken en educatie voor duurzame ontwikkeling omdat we ervan overtuigd zijn dat hapklare informatie aanreiken te beperkend is. De omgeving al vragend en onderzoekend verkennen is belangrijk in een veranderende wereld, waarin het bijna onmogelijk is om een antwoord te geven dat altijd en overal geldig is.

De onderzoekswandeling klimaatverandering is volledig uitgeschreven, met methodieken om aan de slag te gaan in de eigen schoolomgeving.  We bieden de deelnemers bovendien uitgebreide achtergrondinformatie om de onderzoekswandeling inhoudelijk goed te begeleiden. 

Doelgroep

  • Leerkrachten secundair (3de graad ASO en TSO)

  • NME-werkers

  • Docenten en studenten lerarenopleiding

  • ...

Programma

  • Inleiding met duiding van verschil tussen weer en klimaat en klimaatverandering
  • Deelnemers voeren enkele onderzoeksopdrachten uit over oorzaken, gevolgen en oplossingen van klimaatverandering en dit vanuit verschillende perspectieven.
  • Korte toelichting over de principes van het wandelonderzoek: outdoor education, omgevingsonderwijs, bioregionalistische NME, systeemdenken, onderzoekend leren, werken met kaarten…

Praktisch

Duur: halve dag

Meer info en reserveren
De Helix
Hoogvorst 2
9506 Grimminge
België
Vorming ‘Je eigen (school)omgeving als lesmateriaal rond klimaatverandering’