Green Deal Gedeelde mobiliteit
Minder eigen en meer gedeelde vervoersmiddelen. Het is een belangrijke sleutel om onze uitstoot te verminderen. De ‘Green Deal Gedeelde mobiliteit’ bracht bedrijven, het middenveld en overheden samen om vaart te zetten achter deze transitie.
Nummer
001
Periode
maart 2017 - juni 2021
Status
Afgerond
Uitdaging
Mobiliteit – met privé-autobezit op kop – is één van de sectoren met het grootste aandeel aan broeikasgasemissies. Bovendien gaan er veel kostbare grondstoffen naar de productie van nieuwe wagens en nemen geparkeerde auto’s heel wat vrije ruimte in.
Als we onze mobiliteit op een efficiëntere en duurzamere manier willen organiseren, is deelmobiliteit een essentiële schakel. Maar hoe versnellen we de beweging naar fietsdelen, autodelen en carpoolen?
De deal
Deze Green Deal wilde door een samenwerkingsverband tussen verschillende partijen gedeelde mobiliteit bekender maken in Vlaanderen, samen het aanbod en de vraag naar deelmobiliteit vergroten en knelpunten in de regelgeving aanpakken.
De deal werd in 2017 ondertekend door 106 partners: een mix van lokale overheden, bedrijven, sectororganisaties en ngo’s, alsook drie ministers. Alle ondertekenaars engageerden zich tot meerdere acties zoals bewustmaking en promotie van gedeelde mobiliteit, het oplossen van verzekeringsvraagstukken, pilots in de praktijk bij bouwprojecten en op bedrijventerreinen. Op 30 juni 2021 werd deze Green Deal officieel afgerond.
Doelstellingen
Concreet stelden ondertekenaars van deze Green Deal zichzelf tot doel om tegen 2020:
- het aantal autodelers te laten stijgen tot 80.000;
- het aantal bedrijven dat carpoolmaatregelen neemt te verdubbelen naar 2000;
- het aantal fietsdelers te laten stijgen naar 400.000;
- het aantal elektrische deelwagens te vervijfvoudigen en een regulier aanbod aan elektrisch fietsdelen te installeren.
Ondertekenaars
Liefst 106 ondertekenaars engageerden zich tot de doelstellingen van de Green Deal Gedeelde mobiliteit. Wie die organisaties zijn en welke acties zij ondernemen, kan via de ondertekende Green Deal-overeenkomst (5.38 MB) "pdf" geraadpleegd worden.
Resultaten
Deze Green Deal zorgde voor unieke en nieuwe samenwerkingen die op het terrein tot belangrijke resultaten hebben geleid. Drie van de doelstellingen (namelijk die omtrent autodelers, fietsdelers en elektrische deelwagens en -fietsen) werden met succes behaald. Dankzij meer dan 590 succesvolle acties werd gedeelde mobiliteit bekender in Vlaanderen, vergrootten we samen het aanbod van en de vraag naar deelmobiliteit én leverden we heel wat onderzoek en nieuwe deelmobiliteitsexperten af. En we zijn nog niet klaar: niet met Green Deals, niet met gedeelde mobiliteit. Uit het eindrapport blijkt dat de meeste ondertekenaars zich niet alleen verder willen inzetten voor gedeelde mobiliteit, maar dat ze ook heel wat aanbevelingen hebben voor het mobiliteitsbeleid én voor het Green Deal-instrument.
Hoe gaat het verder?
Binnen de werkgroepen van deze Green Deal kwam een thema opmerkelijk vaak ter sprake, namelijk gedeelde mobiliteit in de woonomgeving. Bij nieuwe gebouwen zijn vaak veel parkeerplaatsen nodig en dan wordt autodelen interessant om mee te nemen in een ontwerp. Om hier dieper op te kunnen inzoomen is een voorstel ingediend voor een nieuwe Green Deal: de Green Deal Deelmobiliteit in de woonomgeving.
Meer ontdekken
- Bezoek de projectwebsite van deze Green Deal
- Lees de inspiratiegidsen van de werkgroepen
Via deze Green Deal wordt bijgedragen aan de volgende Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN: