Ga energiezuinig om met voeding

We kunnen veel bewuster en duurzamer omgaan met onze voeding. Daarom alvast een aantal tips.

Vermijd verspilling

  • Stel een boodschappenlijstje op als je naar de supermarkt gaat en hou daarbij rekening met wat er nog in je (koel)kast zit. Uit onderzoek blijkt dat je zonder boodschappenlijst nadien veel meer eten moet weggooien (tot 40% meer).
  • Eet voorgesneden groenten eerst op. Ze bederven sneller dan ongesneden groenten. Verse groenten kunnen na een week soms al bedorven zijn. Groenten beginnen na een aantal dagen ook een deel van hun vitaminen te verliezen. Doe vaker tussendoor boodschappen voor versproducten of kies groenten uit pot en blik voor het einde van de week.
  • Zorg voor een goede indeling van je (koel)kast en zet producten die kort houdbaar zijn vooraan. Zo vermijd je dat de houdbaarheidsdatum verloopt.
  • Koop niet meer dan nodig. Grote verpakkingen zijn vaak goedkoper, maar als je ze niet opeet is het toch duurder. Koop losse groenten en fruit, dan koop je slechts wat je nodig hebt.

Geef de voorkeur aan lokaal geproduceerde, seizoensgroenten en –fruit

Niet-verwerkte groenten en fruit veroorzaken voornamelijk uitstoot van broeikasgassen tijdens de teelt en tijdens het vervoer van de producten:

  • Teelt in een verwarmde kas (vaak buiten het seizoen) kost meer energie dan in vollegrond (buiten, op de akker) en veroorzaakt dan ook een hogere CO2-uitstoot.
  • Je koopt beter voedingsmiddelen die in België – of de rest van West-Europa – werden geproduceerd en beperkt transport nodig hebben. Het allerbeste is natuurlijk om je groenten en fruit bij de boer te kopen. Je kunt bijvoorbeeld een groente- en fruitpakket bestellen.
  • Bij niet-Belgische groenten en fruit is vooral de manier waarop ze naar hier vervoerd werden van belang. Per vervoerde kg en per km leidt vervoer per boot tot de laagste uitstoot, daarna volgt vervoer per vrachtwagen. Het vliegtuig veroorzaakt de hoogste uitstoot. Jammer genoeg is dat niet aangegeven in de winkel. Je kunt het wel afleiden op basis van hoe snel groenten en fruit slecht worden. Niet-seizoensgroenten die snel bederven zoals verse kruiden, zacht fruit, asperges, … worden per vliegtuig vervoerd en zijn te vermijden. Langer houdbare voedingsmiddelen zoals ananas, bananen, uien, … worden met de boot vervoerd.

Samengevat: als je kiest voor groenten en fruit uit de Belgische vollegrond zit je bijna altijd goed.

Pas je vleesgebruik aan

Veeteelt veroorzaakt een zeer hoge uitstoot van broeikasgassen en heeft een aanzienlijke impact op het milieu. Vleesproductie zorgt voor meer milieuschade dan plantaardige producten. Minder vlees eten is dus de boodschap. En dat kun je gerust doen zonder angst voor je gezondheid. Eiwitten zijn immers noodzakelijk, vlees niet. Start bijvoorbeeld met 1 dag in de week vegetarisch te eten.

Als het op broeikasgasuitstoot aankomt, verschillen de vleessoorten ook van elkaar. Herkauwers stoten bijvoorbeeld veel methaan uit tijdens de vertering. Rund- en lamsvlees zorgen voor de grootste impact, dan volgt varkensvlees. Kippenvlees heeft de laagste impact, maar zorgt nog altijd voor een hogere uitstoot van broeikasgassen dan plantaardige alternatieven zoals peulvruchten of kant-en-klare vleesvervangers als tofu en quorn.

Gebruik diepgevroren voedsel met mate

Diepgevroren groenten en fruit hebben een grotere voetafdruk. Er is energie nodig om ze te bewaren en er worden gassen gebruikt om de koelinstallaties te doen draaien (zoals schadelijke F-gassen). Verkies daarom verse, niet-voorgesneden groenten en fruit.

Drink kraantjeswater

Heel veel mensen kopen water in de winkel, in vervuilende plastic flessen. Nochtans kost kraantjeswater maar een fractie van flessenwater én wordt het de klok rond aan huis geleverd. Bovendien wordt de kwaliteit gegarandeerd en is het ook nog het milieuvriendelijkste alternatief.

Extra info
Contacteer ons
Dienst Klimaat
Wat kan je zelf doen voor het klimaat