Contacteer ons
Departement Leefmilieu, Natuur en Energie
Deze kleurrijke verhalen brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. Ze staan allemaal voor je klaar op KlasCement.
KaMOShibai |
Thema's |
Terra is ziek (Nl - Eng - Fr - Du - Sp) | klimaatopwarming |
Reus Gommaar is boos (Nl - Eng - Fr) + pedagogische fiche | energieverspilling, windmolens |
Mier heeft een probleem (Nl - Eng - Fr) | delen |
Mier ontmoet Worm (Nl - Eng - Fr) | bodemvervuiling |
De ananasboot (Nl - Eng - Fr) |
voedselkilometers |
Dylan deelt (Nl - Eng - Fr) | delen |
Alida (Nl - Eng - Fr) | water |
Het kleine kamertje van de koning (Nl - Eng - Fr) | toilet, zuinig zijn met water |
Zack gaat op reis (Nl - Eng - Fr) | afval, zwerfvuil, plastic soep |
Red de brooddoos (Nl - Eng) + actiefiche | gezonde voeding, afvalpreventie |
Boom zkt school (Nl - Eng - Fr) + pedagogische fiche | natuur op school, speelplaatsvergroening |
Leon (Nl) | elektriciteit, energie |
Soly en Bie (Nl) | bijen, hommels, wespen, zweefvliegen |
Je kan de kaMOShibaiverhalen afdrukken of ze tonen op een elektronisch bord:
Terug te vinden op KlasCement - met een patroontje om Piep tot leven te wekken.
Op KlasCement staan verschillende oude MOS-bundels. Ze bevatten echter nog heel wat nuttig en bruikbaar materiaal.
- energie
- water
- afval
- mobiliteit
Al eens gaan kijken op de MOS-deelsite op KlasCement? Hier vind je niet enkel materiaal van MOS, maar ook van andere organisaties en leerkrachten en - wie weet- misschien ook wel van jou.
Heb je zelf interessant materiaal over duurzaamheidsthema's dat je met anderen wil delen? Plaats het dan op KlasCement en voeg de trefwoorden 'MOS' of 'duurzaam' toe.
MOS legt het accent op het aanscherpen van de onderzoekcompetenties van de leerlingen. Dit komt erop neer dat ze geprikkeld worden om op onderzoek uit te gaan naar nieuwe kennis, de systemen zien en verbanden leggen, hun emoties en waarden in doelgerichte acties omzetten.
Elke actiefiche is zo opgesteld dat ze:
1. Een probleem duidt (Wat is er aan de hand?)
2. De leerlingen uitnodigt om het onderwerp/probleem te onderzoeken (Hoe zit het in elkaar?)
3. De leerlingen uitdaagt om actie te ondernemen (Wat gaan WIJ er aan doen?)
Daarnaast vertrekt elke actiefiche van de 4 MOS-uitgangspunten: participatie, teamwerk, netwerken, resultaten nastreven en vieren. Deze actiefiches staan voor je klaar op KlasCement:
- Het klimaat verandert. Jij ook?
- Op zoek naar alternatieven voor de plastic ballon
- Mobiliteit onder de loep
- Soep met ballen: op zoek naar gezond, lokaal en seizoensgebonden voedsel
- Geef schoolgerief een langer leven
- Zeg neen tegen afval op school
- Energiearme dag op school
- Energiedetectives op pad: op zoek naar energievreters
- Allemaal beestjes: een huisdier, een emotionele of weloverwogen keuze?
- Cadeautjes anders bekeken: moet een cadeautje altijd iets materieels zijn?
- Ik drink slim: op zoek naar de beste dorstlesser
- Bijzzzondere hotelgasten (bijen)
- Bijzzzonder feestmaal (bijen)