De werking en installatie van een roetfilter

De werking van een roetfilter

Een roetfilter bestaat een poreuze wand die de uitlaatgassen doorlaat, maar de roetdeeltjes tegenhoudt.

Het verschil tussen een half-open en een gesloten roetfilter

Er bestaan twee soorten roetfilters: gesloten en half-open roetfilters.
Gesloten roetfilters worden op nieuwe wagens geplaatst en houden meer dan 90% van de roetuitstoot tegen. Het is dus belangrijk om meteen bij aankoop van een diesel te kiezen voor een dieselwagen die is uitgerust met een roetfilter! Een gesloten roetfilter kan u NIET achteraf op uw wagen laten installeren.
Hiervoor bestaat er een half-open roetfilter. Deze half-open roetfilters houden 30% tot 50% van de roetuitstoot tegen. Niet elke dieselwagen kan met zo'n roetfilter worden uitgerust. Via de rubriek ‘Kies de juiste roetfilter’ kan u nagaan welke roetfilter geschikt is voor welke wagen.

De regeneratie van een half-open roetfilter

Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Het opgevangen roet moet verbrand worden. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half-open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal geen roet meer opvangen. Autogebruikers die voornamelijk korte afstanden afleggen of die vooral aan lagere snelheden rijden (minder dan 70 km/u), kiezen best een benzine- of lpg-wagen. Een roetfilter werkt immers niet optimaal bij korte afstanden waarover je geen hoge snelheden kunt maken.

De installatie van een roetfilter

De filter zit in een metalen omhulsel en kan relatief eenvoudig in de uitlaat worden gemonteerd.
Bij elke roetfilter wordt een montagehandleiding geleverd. pdf bestandvoorbeeld montagehandleiding (195 kB).

Contacteer ons

Voor al je vragen  kan je terecht bij de Vlaamse infolijn: